Monday, November 15, 2010

ROKOK-1

Hari ini merupakan hari ke-3 aku cuba menahan diri ini dari terus menjadi sang perokok. Pening jugak kepala aku memikirkan, apakah alasan-alasan yang aku boleh bagi kat diri aku ini agar dapat menghilangkan ketagihan rokok.Ya...lah ....hari-hari sebelumnya aku sentiasa ditemani oleh sang rokok yang sentiasa ada disampingku. Kalau ada budget lebih sikit aku belilah rokok baik punya...kalau rasa sengkek sikit aku hisap rokok gulung sendiri, gulung2pun tembakau dia mahal jugak beb....paling tidakpun aku pau rakan2 perokok sekalian yang ada kat opis tu.

Berbalik kembali pada cerita diri aku yang masih dalam tempoh percubaan untuk mengatasi  masalah ketagihan merokok ni. So far..apa yang dapat aku rasakan setakat ini ada sedikit pertambahan terhadap tahap kesegaran tubuh badan aku, especially pada waktu pagi. Lagi satu perkara yang berubah ialah selera makan yang sedikit bertambah...tapi yang ni kena control sikit agar tidak berlebih-lebih.

Terdapat beberapa pendekatan yang aku ambil agar dapat mengisi kekosongan yang ditinggalkan oleh rokok ni. Antaranya busy kan diri ini dengan aktiviti2 yang berfaedah, kat opis aku cuba busykan diri dengan tugasan-tugasan pejabat dan kat rumah aku busykan diri ngan keluarga. Yang paling utama sekali...berdoa kepada Allah swt...agar dibuka pintu hati ini untuk tidak merokok lagi.

Terdapat beberapa aktiviti lagi yang masih aku belum tempuhi..... yang mana aktiviti2 tersebut yang sentiasa ditemani rokok. Aku mesti mengatasinya dalam fasa ini.................

Jumpa lagi di masa yang akan mendatang. Mudah-mudahan niat ku ini diterima dan diberkati Allah swt...amin...

No comments:

Post a Comment